Διαχείριση χρόνου
Μια ζωή σε fast forward με πολλαπλούς ρόλους για άντρες, γυναίκες και σωρεία υποχρεώσεων για τα παιδιά, που μοιάζει σαν να βιάζεται η κοινωνία να μεγαλώσουν. Μέσα σε αυτούς τους ταχύτατους ρυθμούς, χρειάζεται περισσότερο από ποτέ να μάθουμε να διαχειριζόμαστε τον χρόνο. Μέσα από την σωστή διαχείριση χρόνου, μπορούμε να διαχειριστούμε καλύτερα και το άγχος που μας προκαλούν οι πολλές ευθύνες. Η διαχείριση χρόνου είναι στην ουσία η διαχείριση του ίδιου μας του εαυτού, η γνώση δηλαδή του προσωπικού μας ύφους εργασίας και η αξιοποίηση του για την επίτευξη του καλύτερου αποτελέσματος.
Χάνουμε χρόνο στην εργασία μας κυρίως εξαιτίας των ακόλουθων λόγων:• Αναποφασιστικότητα• Τηλεφωνικές Διακοπές • Τελειομανία• Δυσκολία να πούμε «όχι»• Ελλιπής Πληροφόρηση• Ακατάστατο γραφείο• Έλλειψη προτεραιοτήτων• Χρονοτριβή• Λάθη• Δυσκολία Οριοθέτησης• Αναβλητικότητα
Ένας απλός και χρήσιμος τρόπος για να διαχειριστούμε στον χρόνο μας είναι να θέσουμε προτεραιότητες.
Ο Dwight Eisenhower(1890-1969), Διοικητής των Συμμαχικών Δυνάμεων κατά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και μετέπειτα πρόεδρος των Η.Π.Α, ανακάλυψε ότι μπορούσε να ελαφρύνει το φόρτο εργασίας του και να συντονίζει αποτελεσματικότερα τις ενέργειές του, χρησιμοποιώντας τις παρακάτω κατηγορίες, οι οποίες τον βοηθούσαν να καθορίζει και τις προτεραιότητές του κινούμενος στους δύο βασικούς άξονες που χαρακτηρίζουν κάθε έργο: σημαντικότητα και βαθμός επείγοντος. A: Εργασία κρίσιμη αλλά και επείγουσα. Δεν επιδέχεται αναβολής και συνήθως πρόκειται για κάτι που πρέπει να κάνετε μόνοι σας.B: Εργασία κρίσιμη αλλά όχι επείγουσα. Μπορείτε να διαθέσετε περισσότερο χρόνο, ζητώντας πιθανόν και τη συμμετοχή άλλων.C: Εργασία όχι κρίσιμη αλλά επείγουσα. Συνεισφέρει ελάχιστα στην επίτευξη των στόχων σας αλλά πρέπει να γίνει αμέσως.D: Εργασία ούτε κρίσιμη ούτε επείγουσα: Αν κάτι δεν συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων σας και ούτε σας πιέζει κάποιος να το κάνετε, γιατί να μη το "αρχειοθετήσετε" στον κάλαθο αχρήστων;
Το πλέγμα αυτό βοηθάει στην ουσία να αποφασίσετε όχι μόνο τον χρόνο αλλά και τον τρόπο με τον οποίο θα διεκπεραιώσετε τις εργασίες σας, καθώς πολύ συχνά ξεχνάμε την εναλλακτική του να ζητήσουμε βοήθεια από τα να προσπαθούμε να τα καταφέρουμε μόνοι μας.
Οι προτεραιότητες είναι μία έμπρακτη απόδειξη ότι ο χρόνος και η διαχείριση του είναι υποκειμενική υπόθεση, γιατί ο βαθμός της σημαντικότητας επηρεάζεται από τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας, τους πολλαπλούς ρόλους και τις πεποιθήσεις μας, από τον οργανισμό στον οποίο εργαζόμαστε μα και από τον προσωπικό μας ρυθμό για να ολοκληρώνουμε κάποιες ενέργειες. Σε αυτό παίζει ρόλο αν δυσκολευόμαστε να ζητήσουμε βοήθεια.
Επίσης σημαντικό είναι να επιλέξουμε τον τρόπο που μας ταιριάζει για να παρακολουθούμε την εξέλιξη των εκκρεμοτήτων μας. Αν δηλαδή προτιμούμε την χρήση της τεχνολογίας ή προτιμούμε τον πιο κλασσικό τρόπο του ημερολογίου και των σημειώσεων.
Μυρτώ Φραγκάτου, Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια